Od Nives Celzijus do golih muških tijela


Je li struka primjereno odreagirala ne uručivši književnu nagradu Kiklop Nives Celzijus za njen roman »Gola istina«, na koji način se odnosimo prema preminulim umjetnicima, kako vrednujemo njihov rad i kako im dajemo hommage, što je to apstraktno unutar realnog i još nekoliko tema u fokusu su najnovije izložbe zadarske galerije Zadart, otvorene u četvrtak. Javnosti su se predstavila tri umjetnika: Alen Alebić, Ivica Blažić i Ivan Skvrce – okupljeni pod zajedničkim »nazivnikom« grupa ABS i nazivom izložbe: Alebić, Blažić, Skvrce.

Njih su trojica prezentirala nekoliko svojih radova: slika, fotografija, postera i instalacija, propitujući neke od aktualnih tema danas u zemlji i svijetu.

Izložbu, koja traje do 24. studenog, otvorio je župan Stipe Zrilić naglasivši da je njihov dolazak značajan događaj za grad Zadar, referirajući se i na naziv njihove skupine ABS – auto kočioni sustav.

– Simbolika naziva njihove grupe nije slučajna, auto kočioni sustav simbolizira potrebu da se neke stvari otkoče u umjetničkim krugovima jer umjetnost upravo zbog toga i postoji, naglasio je Zrilić i dodao kako se ista simbolika može prenijeti i na društvo, jer tamo gdje je trebalo držati kočnicu nismo ju držali. Nekoliko riječi o umjetnicima rekao je i voditelj galerije Zoran Džapo, a radove su predstavili i sami umjetnici. Očekivano, najviše pozornosti okupljenih izazvala su dva eksponata: grafika Nives Celzijus i video hommagea tri umjetnika kontroverznom hrvatskom umjetniku Tomu Gotovcu. Eksponat posvećen Nives Celzijus problematizirao je aferu oko ne/dodjeljivanja književne nagrade Kiklop za njen hit roman »Gola istina«, dok je instalacija prikazivala kratki video uradak snimljen na Gotovčevom grobu na kojem su se sva tri umjetnika skinula do gola kako bi svojim golim tijelima vratili »dug« umjetniku na onaj isti način, zapravo onim istim intenzitetom kojim se Tom umjetnički izražavao i rušio licemjerne, konzervativne tabude društva. A da su svakako krenuli Tomovim stopama Alebić, Blažić i Skvrce potvrdili su informirajući okupljene o tome kako im je ovu izložbu odbilo čak sedam gradova te da je Zadar prvi grad nakon Poreča koji ih je prihvatio. U Poreču su, pak, naišli na oštru reakciju istarskog župana Jakovčića koji je, vidjevši njihove i radove ostalih umjetnika na izložbi Porečki annale izjavio kako bi, umjesto otvaranja, najradije zatvorio izložbu.

Zadarski župan, sudeći po toploj dobrodošlici, očito nije imao tih problema s umjetnicima koji su naglasili kako nikakve cenzure u galeriji Zadart nije bilo. Članovi grupe, Alan Alebić (1976.), Ivica Blažić (1975.) i Ivan Skvrce (1980.), diplomirali su 2003. na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, smjer slikarstvo, a trenutačno su studenti završne godine magistarskog studija na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje u Ljubljani. Žive i rade na relaciji Zagreb-Rijeka-Krk. Dobitnici su godišnje nagrade Hrvatskog društva likovnih umjetnosti za najboljeg mladog umjetnika za 2008. godinu.

 Izvor: Zadarski list


Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)